העבודה וישומה במערכת החינוך

העבודה וישומה במערכת החינוך 
רעיון חינוכי וכלים למימושו

המטרה של המסר הזה לידע את ציבור המורים והמנהלים, שיש כלים לעשות שינוי חשוב באופי ובמהות החינוך. שינוי, שהוא צורך חיוני לעתיד החברה שלנו, המדינה, לעצם קיומנו באזור הזה. צורך חיוני לכל אחד מאתנו באיכות חיים אנושית אחרת. (וזה מתאים לכולנו: לחילוני, לדתי, לימין ולשמאל)

הרעיון

בתי הספר היום מטפחים את החשיבה האינטלקטואלית, שיש לה מקום וחשיבות משלה. אבל אין בה שימוש משמעותי בחיי היום יום, במערכות היחסים שלנו - שאלה הם החיים.
לעומת זאת, יש הזנחה של החשיבה הפסיכולוגית, שממלאת את יומנו כל רגע ורגע, משפיעה על יחסינו עם עצמנו, על יחסינו עם הזולת, עם העולם. היא משפיעה על כל פעולותינו, ותגובותינו. העיוותים שלה, המוגבלות שלה, חוסר יכולתה לראות ראייה שלמה ומקפת, האינטרסנטיות, הקיבעונות והאגוצנטריות שלה - גורמים לבעיות אישיות וציבוריות, לסבל נורא ליחיד ולחברה. לשנאה, להפרדה, לאלימות, חוסר התחשבות למצב חסר המוצא בו אנו נמצאים.
ראשית האינטליגנציה של היחיד היא להכיר במגבלות של חשיבתו. והטיפול בחשיבה והשחרור ממנה, או ממגבלותיה זה אחד הטיפולים הטבעיים, היסודיים והאמיתיים המשחררים את החשיבה האינטלקטואלית, שהחשיבה הפסיכולוגית לא נותנת לה דרור.
ההכרה במגבלות החשיבה הפסיכולוגית שלנו ונזקיה, מתן כלים להתבונן בה, ללמוד, לחקור, לשנות אותה ולהשתחרר ממנה מהווה פתח לשינוי האישיות של היחיד. ושינוי פנימי כזה של כל היחידים המרכיבים את החברה - הוא שינוי פני החברה.
הסיבה העיקרית להזנחה של החשיבה הפסיכולוגית היא, שאין לנו כלים זמינים, יעילים ועצמיים משלנו לטפל בה. אנחנו לא יודעים מה לעשות ואיך. ואנחנו מתעסקים יותר מדי בהקניית ידע, שהתרומה שלו לאישיות היא שולית . משום שאנחנו לומדים מה לחשוב ולא איך לחשוב. (במיוחד בעולם שהידע מתיישן כל יום.)
כשאנחנו לומדים איך לחשוב זה נשאר אתנו לכל החיים. החשיבה שלנו על כל מרכיביה הופכת להיות גמישה, משוחררת מדפוסים קבועים, יצירתית יותר ופחות מרוכזת בעצמה. כשאנחנו מבינים את עצמנו, ומודעים לחשיבתנו החשיבה משתנה. הבעיות נעלמות. נעלם הסבל ומופיעה אהבה. אהבה לעצמנו, אהבה לאחרים, אהבה לכל מה שהחיים מציעים. וכשיש אהבה - יש התחשבות. אין שנאה, אין הפרדה אין אלימות החברה כולה משתנה...
זהו חינוך משמעותי, שנותן כלים לחינוך עצמי ארוך טווח . כי כולנו חיים עם ה"אני" שלנו שהוא המחשבות שלנו. ואיתו צריך להתעמת כל יום עד סוף החיים, ה"אני" אצל אדם שמתבונן במחשבותיו ופעולותיו ומטפל בהן, לומד להתעדן יותר ויותר כל יום.
השפעתו של חינוך כזה על היחיד והחברה אדירה. ורק המורים יכולים לעשות אותו.
כי הם נמצאים בצומת העצבים של החברה ונוגעים בכל אחד מפרטיה.

הכלים

הרעיון החינוכי, הפותח את המסר, הוא פרי רוחו של קרישנמורטי. ענק רוח ומחנך מופלא, שטען שכל פעולה, שהיא תנועה חיצונית המנסה להיכנס פנימה תישאר תמיד חיצונית. כרוכים בה תמיד משמעת, צייתנות, פחד, חיקוי, התאמה לדגם לשיטה. כשהשיטה הופכת להיות חשובה – האדם (אתה ואני) לא חשובים עוד.
הפעולה שלנו, כמחנכים, צריכה להיות מהבפנים החוצה שינוי עצמי של האדם ע"י הכרה עצמית. דהיינו, מודעות הכרה והבנה של הבית הפנימי שלנו : המחשבות, התגובות והפעולות שלנו. הכרה עצמית גורמת לשינוי יסודי בשורשי הנפש. לסדר פנימי, לחופש פנימי (זה לא חופש לעשות מה שבא לך), לאהבה. השינוי שמתרחש מביא למידות טובות, שמופיעות באופן טבעי, ספונטני, ללא שום מאמץ, ללא שום החלטה פנימית ללא משמעת, או השפעה. זה קורה מעצמו.
לימוד "היש" הוא החופש מן "היש". החקירה של המחשבות והרגשות, ההתבוננות בהן ללא שיפוט, חיוב או שלילה, עושה ראייה חדשה. והיא החופש והשינוי. להלן שיטה שהיא כלי עבודה מובנה, וניתן להשתמש בו בקבוצה.

ביירון קייטי (הספר "לאהוב את מה שיש"- הוצאת "פראג")
תמצית מהספר אפשר להוציא מהאינטרנט באתר של ביירון קייטי. וזה כדי להתרשם על מה מדובר. ברור, שאם רוצים להיות רציניים, אין תחליף לספר.
ביירון קייטי, אמריקאית, גילתה שיטה, טכניקה- דרך לגילוי עצמי. דרך פשוטה מאד ויעילה ביותר לשינוי המחשבות, שהן כולן ויכוח עם המציאות - עם מה שיש - (כשאתם רוצים שהמציאות תהיה אחרת ממה שהיא, הדבר דומה לרצון ללמד חתול לנבוח - אתם מנסים ומנסים, ובסוף החתול מביט בכם ואומר "מיאו"). החשיבה היא הדבר היחיד שעלינו לשנות, וזה גם כל מה שאנחנו יכולים לשנות. היא קוראת לזה "העבודה", שיטה זאת מתאימה לכולם: ילדים ומבוגרים משום, שלא עוסקים באנשים, אלא במחשבות ובתפיסות. בני ה-8 ובני ה-80 אינם שונים במחשבותיהם האמוציונליות.
בשיטה זאת לומדים על הרגשת מחשבות תוך כדי כתיבה.
הכתיבה מאפשרת להתבונן במה שמתערבל בתוכנו. אפשר לראות אותו מתואר במלים, בעולם החומר, בצורה גשמית. ובאמצעות "העבודה" אפשר סוף סוף גם להבין אותו.
בוחרים אדם או מצב, שמכעיס, מעציב, או מאכזב אותנו. צוללים לתוך הרגשות, שהאדם או המצב, מעוררים בנו. יש הנחיה למה להתייחס. אנחנו מגלים לעצמנו את רגשותינו לפרטי פרטים, משחזרים את תגובותינו, חיים אותם בכל העצמה, עם כל הפנטזיות איך היינו רוצים שהעניינים יתנהלו. אחר כך עושים חקירה פנימית על האמת והתקפות של רגשותינו. מי נהייה, ואיך נחייה בלי הרגשות האלה.

בסוף התהליך עושים היפוך. לוקחים את הדברים, שכתבנו על אחרים והופכים את היוצרות. לדוגמא: במקום "הוא לא רגיש אלי", " אני לא רגישה אליו", ביירון קייטי מציעה 3 סוגים של היפוכים על כל מה ששפטנו את השני : "הוא צריך להיות רגיש אלי"

1. אני צריכה להיות רגישה אליו

2. אני צריכה להיות רגישה אל עצמי.

3. הוא לא צריך להיות רגיש, כי הוא לא כזה.

ההיפוכים, אלה הם המרשמים שלנו לבריאות, לאושר ולשלווה. זה החלק המשחרר, הארה המשחררת מאותו סיוט שנקשרנו אליו. ההיפוכים מובילים למודעות חדשה ורבת עוצמה.
לאחר שתרגלנו זמן מה את "העבודה" (החקירה 4 שאלות וההיפוך) היא מקבלת בתוכנו חיים משלה. היא מופיעה כמאזנת וכשותפה בכל פעם שמופיעות מחשבות. שותפות פנימית זו משאירה אותנו בהירים וחופשיים לחיות: נדיבים, זורמים, נטולי פחד. ההגשמה נחווית באורח אוטומטי כדרך חיים. שלווה ואושר חודרים באופן טבעי, בלתי נמנע ובלתי הפיך לכל פינה בהכרתנו. לכל מערכת יחסים ולכל התנסות.
..."כל עוד אתם סבורים, שמישהו, או משהו אחר אחראים לסבל שלכם – המצב חסר תקווה. פירוש הדבר הוא: שאתם בתפקיד הקרבן לעולם ועד. אז החזירו את האמת הביתה - אל עצמכם - וצאו לחופשי". (ביירון קייטי).
 ביירון קייטי מביאה כמה עקרונות בסיסיים שעזרו לאנשים רבים להתחלת "העבודה". עקרונות מאירי עיניים להבנה עצמית.

על "העבודה" עם ילדים

גיליתי, שאפילו ילדים צעירים פתוחים לקבל את "העבודה" ושהיא משנה את חייהם. באחת מסדנאות הילדים התרגשה ילדה בת שש כל כך, עד שאמרה: "העבודה הזאת מדהימה: למה אף אחד לא סיפר לי עליה קודם?" ילד אחר, בן שבע, אמר לאמו: "העבודה היא הדבר הכי טוב בכל העולם". שכשאני פוחד ואנחנו עושים את העבודה, אחר כך אני כבר לא פוחד יותר"

בתוך בית הספר

תוך כדי הכרת כלי עזר לפתירת הבעיות הרגשיות היום יומיות, שזו מתנה לחיים,
אפשר לעבוד על יחסים בכיתה בין התלמידים, אלימות, קשיים עם מורים, מודעות לבעיות אישיות. אפשר לבחון מחשבות של שיפוטים עצמיים, כמו אני כישלון, הם מתנכלים לי ועוד... אפשר לעבוד עם צוות המורים על היחס שלהם אל חברי הצוות, ההנהלה, התלמידים.
כדי להכיר את השיטה באופן נגיש מוחשי ויסודי אפשר גם לערוך סדנת היכרות למורי בית הספר. כולם ירוויחו מזה גם המורים וגם הילדים. מורים יכולים לחוות ולהתנסות בתוך סדנה איך עובדים עם קבוצה (ראו באתר של ביירון קייטי, יש שם אפשרויות רבות)
זה פרויקט לטווח ארוך, שונה מפרויקטים אחרים של בית הספר, ולא צריך להפריע או לשנות את הפעילות השוטפת.
חשוב ליצור עם המורים בחדר המורים אווירה של התכוונות ותשומת לב לנושא החשיבה הפסיכולוגית, במקום שבו אנחנו משקיעים כוונה ותשומת לב שם יש אנרגיה, פעולה, חיים ואפשרות לשינוי. לכן כדאי להשקיע מחשבה ותשומת לב משותפת של המורים לנושא. אפשר להכניס את השיטה (לדוגמא) לשעת המחנך. כל מורה יכול לתרום מהרעיונות ומהמיוחדות שלו במיוחד אחרי שיתנסה בשיטה.
מורה, שיחווה את הדברים על גופו, ישפר את איכות חייו שלו עצמו ושל בני ביתו. הוא יוכל למצוא הזדמנויות ודרכים להכניס זאת לכיתה, וכך יעזור לשפר ולשנות את איכות חייהם של תלמידיו ואת איכות החברה שלנו. אנחנו הארכיטקטים והבנאים של החברה (לא הפוליטיקאים). התכנית, היסודות, ואיכות הלבנים (כל לבנה חשובה) עושים את הבניין.
יישום הופך יעד לתהליך. כאשר אתה מיישם את מה שנראה לך אמתי, התחל ליישם זאת בלי שייווצר חלל של זמן בין התפיסה לפעולה. כי בעיות היום יום מרחיקות ומשכיחות את מה שעלה.

ביירון קייטי "אהבתך נחוצה לי - האם זו אמת?" (הוצאת "מטר")

"אלף שמות לאושר" (הוצאת מטר")

קרישנמורטי "לגעת במהות" (הוצאת "כתר") "עולם של שלום", " שיחות עם תלמידים ומחנכים " (20 שיחות). חלקו הארי של הספר עוסק בחינוך בית ספרי. קרישנמורטי עוסק בחשיבה הפסיכולוגית בכל ספריו.(שרבים מהם מתורגמיםלעברית). משום שהוא סבור, שהיא שורש האי סדר בחיינו.

(גישתה של ביירון קייטי היא מהפרט אל הכלל [לכן היא טובה גם לילדים קטנים], מהטיפול במקרה הבודד של תיקון החשיבה, החוזר ונשנה , להבנת הכלל עד הפסקת או החלשת יצירת המחשבות. ואילו גישתו של קרישנמורטי היא מהכלל אל הפרט. מהראייה הכוללת של התודעה. מהראייה וההבנה של אופי ומבנה החשיבה האנושית. הבנת מבנה מכונת החשיבה מחלישה או מפסיקה אותה.)

שניהם גורמים ליכולת לצאת מהחשיבה האגוצנטרית , של כולנו, שזו מהות החשיבה הפסיכולוגית.

האתר של "שיטת לוסקי" באינטרנט. הבסיס של השיטה הוא יהודי ""ספר יצירה".

כלי לא מילולי וזול 50-60 ₪ להרחבת הלב, ושמירה על ההגיינה הנפשית של המורה (שהלב הוא אחד מכלי העבודה המרכזיים שלו) הוא טיפול קולי מוקלט מס. 2 "קסם הבריאה" המיועד לאזור החזה. (הטיפול אפקטיבי ביותר ליצירת חוויה עמוקה של טיהור, התנקות, טרנספורמציה ואיזון . איש איש לפי מידתו, ולפי יכולת החוויה שלו). "אלף מלים לא יוכלו לעשות מה שתדר קולי אחד הניתן במדויק, יכול לעשות." (אסתר שמיר) להזמנות: מרכז קול הרוח, שפיים 099523788

יהל בר דוד (מורה לשעבר) 048339587


Share by: